Het Netwerk Didactiek Nederlands, kortweg NDN, wil een bijdrage leveren aan de vakdidactiek Nederlands en het onderwijs Nederlands in het algemeen in Vlaanderen en Nederland.
NDN richt zich in eerste instantie tot vakdidactici Nederlands aan hogescholen en universiteiten, maar wil zeker ook de leerkrachten Nederlands aan secundaire scholen niet uit het oog verliezen. Ook zij behoren tot het doelpubliek van NDN.
Bij OWL Press verscheen recent Taalvaardig lesgeven. Helder spreken en schrijven voor de klas. Het boek kwam tot stand op basis van jaren ervaring in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs aan de Arteveldehogeschool Gent. De auteurs ervan zijn al verschillende jaren werkzaam aan deze hogeschool. Ze willen met het boek concrete handvatten aanreiken aan iedereen die ambieert leraar te worden. Taal is bij elk vak cruciaal en de auteurs willen de tools aanbieden om talige ondersteuning te bieden in de klas.
Lees verder
Een hele tijd geleden schreef ik naar aanleiding van een lezing die ik had gegeven een artikel over occasionele taalbeschouwing in het ondertussen ter ziele gegane onderwijstijdschrift Fons
Toen ik Taaltaart in handen kreeg, moest ik daar spontaan weer aan denken. De invalshoek die ik in recensies voor NDN hanteer, is namelijk meestal deze: Is het gerecenseerde boek interessant voor docenten en voor hun klassenpraktijk?. Meer bepaald schoot mijn artikel me weer te binnen toen ik op pagina 88 van Taaltaart het stukje ‘De genitief: lang niet zo oubollig als je denkt’ las.
Lees meer
Bij Acco verscheen onlangs De vele gezichten van het Nederlands. Een inleiding in de sociolinguïstiek. Het is een actualisering van een boek uit 2017 De vele gezichten van het Nederlands in Vlaanderen. Een inleiding tot de variatietaalkunde. Zoals de titel suggereert, gaat deze update met een inhoudelijke accentverschuiving gepaard. Het boek is daardoor ook volumineuzer geworden. Van 356 pagina’s werd het uitgebreid naar 502 pagina’s.
Lees meer